Kullanılmış bir arabada makas açıldı! sıfırı geçmek
Pandeminin ve Rusya-Ukrayna savaşının neden olduğu küresel tedarik zinciri sorunları, yeni arabaların bulunabilirliğini sınırladı. Son üç yıldır bayiler artan tüketici talebini her zaman karşılayamamaktadır.
Buna ek olarak, Türkiye’deki kur ve faiz ortamı nedeniyle otomobillerin değerli bir yatırım aracı olarak görüldüğünü, yeni alınan araçların daha kullanılmadan 2. el olarak satışa çıkarıldığını da ekledik.
Bu durum ikinci el otomobil piyasasını alt üst etti. 2023 Ocak-Haziran döneminde Sıfır Kilometre Araç Fiyatları yüzde 28 artarken, ikinci eldeki artış yüzde 70’e ulaştı. Uzmanlar, sıfır otomobil alamayanların 2. el araçlara yönelmek istediğini ancak “balon” fiyatlar ve sınırlı kredi erişim koşulları nedeniyle 2. el araç piyasasının bu yaz önceki yıllara göre zayıf kaldığını söyledi.
BU TÜR PAZAR YOK
Türkiye’nin en çok satan sıfır kilometre otomobil modellerinden biri ile en çok satan ikinci el otomobil arasındaki altı aylık değişime baktığımızda tablo çok daha net görünüyor.
Buna göre Ocak 2023’te 376 bin 900 TL’den satışa sunulan sıfır kilometre Fiat Egea’nın (1.4 Fire Easy) fiyatı, 2023 Haziran’a kadar yüzde 45,5 artarak 555 bin 900 TL’ye ulaştı.
Aynı dönemde Türkiye’nin en çok satan ikinci el otomobil modeli Renault Megane’nin fiyatı da yüzde 84,7 arttı.
2023 Ocak ayında 460 bin TL’den alıcı bulan 2018 model Renault Megane Sedan’ın (1.5 dCi Touch, dizel otomatik) fiyatı, 2023 Haziran prestijiyle 850 bin TL’ye yükseldi. 2023 model yılı versiyonun liste fiyatı Aynı aracın şu anki fiyatı 1 milyon 130 bin TL.
Otomotiv data şirketi Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Piyasanın normale döndüğü dönemlerde sıfır kilometre araç fiyatlarına yapılan zamlar 1 ila 1,5 ayda 2. el araç fiyatlarına yansıdı.
Mevcut istikrarsız koşullarda sıfır araç artışları direk saniye eline yansıyor. Haziran ayı başında kurda yaşanan artış nedeniyle sıfır araç fiyatlarına yansıyan yüzde 8’lik artış doğal olarak ikinci el fiyatını da yükseltti. Ancak 2. el araç piyasası yaz dönemine girmesine rağmen istenilen canlılıkta değil. Tüketici satın almak istiyor, ancak abartılı fiyatlar ve krediye erişimin son derece sınırlı koşulları nedeniyle alamıyor. Faiz, döviz ve enflasyon dengelenmediği sürece ikinci el araç fiyatlarında sert bir düşüş beklemiyoruz. Sadece dönemsel fiyat düşüşleri olacak” dedi.
‘6 AY-6 BİN KM ARTTIRILMIŞ KAYITLAR’
Ticaret Bakanlığı’nın 2022 yılında İkinci El Araç satan firmalara getirdiği 6 ay 6 bin kilometre kısıtlaması, sürekli artan ikinci el fiyatlarına engel olamadı. Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği Ağustos 2022’den Haziran 2023’e kadar olan dönemde ikinci el fiyatları yaklaşık yüzde 150 arttı.
Hürriyet’ten Taylan Özgür Dil’in haberine göre İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Genel Başkanı Hayrettin Ertemel, Hürriyet’e yaptığı açıklamada, “6 ay 6 bin kilometre sınırlaması sadece şirketler için yürürlüğe girdi. bu işle meşgul. Ancak yeni arabayı yatırım aracı olarak gören biri vardı. Buna bağlı olarak fiilen bordür fiyatlarına getirilen 6 ay 6 bin km düzenlemesi kayıt dışılığı artırdı. Aynı zamanda ikinci el otomobil piyasasının daha spekülatif bir şekilde yükselmesine neden oldu. Bu işi yapan şahısların yanı sıra bu işin ticaretini yapan firmalar da kayıt dışı ekonomiye itildi” dedi.